Porzucone koszyki i niska konwersja? UX może być brakującym ogniwem
Jeżeli masz bardzo duży ruch na stronie, a Twoi klienci przeszukują zasoby witryny, dodając produkty do koszyka, powinieneś mieć wysoki współczynnik...

Jeżeli masz bardzo duży ruch na stronie, a Twoi klienci przeszukują zasoby witryny, dodając produkty do koszyka, powinieneś mieć wysoki współczynnik konwersji, czyli zadowalającą sprzedaż. W przypadku, gdy klienci „porzucają koszyk” w Twoim sklepie internetowym, masz problem z niską konwersją, który należy rozwiązać. W jaki sposób? Rozwiązaniem może być kwestia UX.
Czym jest UX? User experience to działania, których celem jest dostosowanie strony do potrzeb użytkowników. O ile zadaniem SEO jest przyciągnięcie określonej grupy odbiorców, tak UX ma poprawić współczynnik konwersji (czyli np. sprzedaż). Zdarza się bowiem, że duża liczba odsłon nie przekłada się na poprawę obrotów firmy. Niektórzy klienci porzucają stronę internetową w newralgicznej sytuacji, przed samym zakończeniem procesu zakupowego.
Dlaczego klienci „porzucają koszyki”? Diagnoza może być różna
Zdarza się, że użytkownicy rezygnują z zakupu, gdy mają już produkty w koszyku i planują dokonywać płatności. To tzw. proces porzucenia koszyków, przekładający się na niski współczynnik konwersji. Liczba odsłon strony (przez pozycjonowanie), a także czas przebywania na poziomie witryny może być wysoki, ale nie wiąże się to ze zwiększeniem obrotów.
Powodów „porzucania koszyków” może być wiele. Z jakiego powodu klienci rezygnują z zakupów, na ostatnim etapie?
- Wysoka cena łączna produktów – klient może zauważyć, że łączna kwota zakupów przekracza jego możliwości finansowe. Zdarza się też, że potencjalnych kupców odstrasza np. brak kodów rabatowych lub innych promocji, zmniejszających cenę zakupu.
- Brak przystępnego sposobu dostarczenia towarów – wielu klientom zależy na szybkiej i sprawnej dostawie, inni odbiorcy chcą np. płacić za towar przy odbiorze (płatność „za pobraniem”). Jeżeli nie mogą skorzystać z takich opcji, zrezygnują z zakupów.
- Mało intuicyjny system zakupowy – system oparty na skomplikowanej rejestracji, podawaniu wielu danych (np. PESEL), wymagający zaawansowanej weryfikacji tożsamości odstrasza potencjalnych klientów.
- Trudności z dokonaniem zapłaty – jeżeli odbiorca nie może podpiąć swojej karty, użyć PayPala lub BLIK-a, ryzykujesz tym, że zrezygnuje z zakupów na etapie koszyka.
- Atrakcyjniejsza oferta konkurencji – niektórzy klienci dodają produkty do koszyka, porównując ich ceny z cenami konkurencji. Jeżeli ta ma niższą kwotę łączną, klient wybierze jej ofertę.
- Błędy podczas realizacji zamówienia – problemy z ładowaniem strony, błędy w formularzach itd. sprawiają, że klient zaniecha zamówienia.

W jaki sposób naprawić współczynnik konwersji, wykorzystując UX?
Jak widzisz, klient może być bardzo zainteresowany Twoją ofertą, ale zrezygnować z niej na etapie zakupu. Jak poprawić współczynnik konwersji przy koszyku, korzystając z UX?
- Wdrożenie wszechstronnego systemu płatności – pamiętaj, aby zaimplementować możliwość płacenia kartą, BLIK-iem, e-portfelem. Dobrze jest też wdrożyć system płatności ratalnej.
- Poprawa efektywności dostawy towaru – dodaj opcję dostarczania zamówień do paczkomatów, szybką wysyłkę i opcję dostawy „za pobraniem”.
- Modyfikacja systemu zakupowego – zwróć uwagę, aby system płatności był szybki, intuicyjny i np. nie wymagał logowania i rejestrowania, jeżeli klient tego nie chce.
- Wdrożenie kodów rabatowych i zniżek np. dla stałych klientów – system kodów rabatowych i zniżek za lojalność to sposób na zdobywanie i utrzymywanie klienta.
- Modyfikacja graficzna systemu płatności – dodaj czytelne widgety i wyraźne grafiki. System zakupowy powinien być atrakcyjny i przejrzysty jednocześnie.
- Eliminacja błędów podczas procesu zakupowego – zanim rozpoczniesz promowanie swojego sklepu, przetestuj go dokładnie. Wyeliminuj wszelkie błędy i zmodyfikuj stronę tak, aby ładowała się szybko, co pozwoli na płynne zakończenie procesu zakupów.
- Dodanie opcji darmowej przesyłki – do zakupów możesz dodać np. opcję darmowej przesyłki lub zwrotu (np. od zakupu produktów o określonej kwocie).
Wdrożenie powyższych elementów znacznie zwiększa szansę na to, że klient zakupi Twoje produkty. Pozycjonowanie stron i UX w powyższej formie z pewnością zwiększą współczynnik konwersji.