Featured
Tag
UX/UI Design
|
2023-11-16

Co to jest UX design i jak pomoże Ci więcej sprzedawać?

Nawet jeśli nie do końca wiesz, czym jest UX design, spotykasz się z nim prawie każdego dnia – gdy korzystasz z aplikacji, przeglądasz strony internetowe...

Nawet jeśli nie do końca wiesz, czym jest UX design, spotykasz się z nim prawie każdego dnia – gdy korzystasz z aplikacji, przeglądasz strony internetowe, czy robisz zakupy w sieci. Bez trudu umiesz też powiedzieć, na której witrynie jest dobry, a na której zły. Warto, żeby na Twojej był dobry, bo pomoże Ci oszczędzić sporo pieniędzy i zarabiać średnio nawet 42% więcej. Dowiedz się, czym jest UX design, jakie ma znaczenie w e-commerce, z jakich narzędzi korzysta i przekonaj się, ile możesz dzięki niemu zyskać. 

Znasz to? Czyli fatalny UX design w akcji 

Wyobraź sobie, że przeglądasz Facebooka na smartfonie i widzisz reklamę produktu, który Cię interesuje. Cena jest świetna, więc klikasz, by skorzystać z okazji. Link przerzuca Cię na stronę główną sklepu. Nie zrażasz się jednak i zaczynasz szukać. Używasz wyszukiwarki, wchodzisz na stronę kategorii, korzystasz z filtrów, ale nie możesz znaleźć produktu. Do tego strona źle wyświetla się na telefonie. Ciągle musisz przybliżać ekran, żeby kliknąć w jakiś przycisk i oddalać go, by móc swobodnie czytać. Czujesz już lekką frustrację, ale w końcu szczęśliwym trafem odnajdujesz stronę produktu.

Dodajesz produkt do koszyka. Z trudem wypełniasz swoje dane, bo walczysz ze stroną nieprzystosowaną do telefonu. Okazuje się, że musisz założyć konto. Robisz to. Następnie wybierasz płatność, punkt dostawy, przechodzisz do podsumowania. Wtedy zdajesz sobie sprawę, że Twój produkt ma inny kolor niż na zdjęciu. Wracasz więc na jego stronę, wybierasz właściwą wersję i… prawie rzucasz telefonem o ziemię, gdy okazuje się, że wszystko musisz wypełniać od początku. To już koniec Twoich zakupów na dziś. 

A może być całkiem inaczej – dobry UX design w akcji 

Następnego dnia sprawdzasz produkt w porównywarce cen. Sklep, w którym nie udało Ci się wczoraj zrobić zakupów jest na pierwszym miejscu, ale tam już nie chcesz wracać. Tuż pod nim widzisz stronę, na której możesz kupić produkt kilka procent drożej. Klikasz. Sklep jest dopasowany do ekranu smartfona. Produkt jest świetnie opisany i ma dużo zdjęć. Z łatwością dodajesz go do koszyka. Nie musisz zakładać konta, masz do wyboru różne opcje dostawy, płacisz wygodnie blikiem. Po chwili dostajesz mejl, że paczka będzie u Ciebie już jutro. Dodajesz sklep do swoich zakładek, jeszcze na pewno do niego wrócisz, a być może polecisz też znajomym

Dobry UX ✅

  • Łatwe wyszukiwanie produktów w sklepie internetowym
  • Filtrowanie produktów ułatwiające znalezienie najlepszego produktu dla siebie oraz wyświetlanie dodatkowych sugestii
  • Spersonalizowany projekt strony WWW na telefon (uwzględnienie użytkowników mobilnych)
  • Wypełnianie tylko informacji niezbędnych do zakupu i wysyłki z możliwością założenia konta
  • Zdjęcia produktu adekwatne do asortymentu oraz brak zdjęć, które mogą wprowadzić użytkownika w błąd
  • Zapamiętywanie przez stronę wcześniej wypełnionych danych, żeby użytkownik nie musiał ich wpisywać jeszcze raz

Zły UX ❌

  • Kiepskie wyszukiwanie produktów w sklepie internetowym
  • Mało intuicyjne filtrowanie produktów, które nie ułatwia znalezienia produktów dla siebie
  • Brak dostosowania strony WWW do widoku mobilnego na telefon
  • Zbyt długie formularze do wypełniania, które trudno wypełnić prawidłowo, zniechęcające użytkownika do dalszych akcji
  • Mylące zdjęcia produktu, sprawiające, że użytkownik przez przypadek może kupić nie to, co chciał
  • Brak zapamiętywania wypełnionych wcześniej danych
Dobry sklep internetowy działa jak dobry sprzedawca, prowadząc klienta za rękę od poszukiwania produktu aż po zakup

Co to jest UX design

UX design zajmuje się tym, aby produkt cyfrowy – strona, sklep internetowy, aplikacja itd. – był zaprojektowany tak, żeby użytkownik mógł osiągnąć swoje cele w najprostszy i możliwie najprzyjemniejszy sposób. Aby z łatwością złożył zamówienie, znalazł najlepszą ofertę ubezpieczenia, pobrał e-book, dodał zdjęcie do swojego profilu itd.

UX designer projektuje doświadczenie użytkowania. Planuje ścieżki oraz elementy, dzięki którym czytelnik będzie poruszał się po stronie. Zwraca uwagę, żeby poszczególne jej części prowadziły odwiedzających krok po korku, zachęcały do konkretnych akcji i wywoływały odpowiednie emocje.  

Czym różni się UX designer od grafika

Czasami zdarza się, że UX designer mylony jest z grafikiem. Nie bez przyczyny, bo UX designer musi znać się na grafice, a grafik powinien orientować się w podstawach UX designu. Nadal są to jednak różne zawody. Grafik zajmuje się przede wszystkim wizualną warstwą strony. Dba o to, żeby była ładna dla oka. UX designer na pierwszym miejscu stawia funkcjonalność i wygodę użytkowania. To on dba, żeby odbiorca otrzymał wszystkie informacje oraz szybko i łatwo zrobił to, po co wszedł na stronę czy odpalił aplikację. Oczywiście wygląd jest ważnym elementem projektowania doświadczenia użytkownika, jednak musi iść on w parze z funkcjonalnością. UX designer pilnuje też, aby wszystkie planowane rozwiązania były możliwe do zakodowania. 

Dlaczego UX design jest taki ważny

W klasycznej sprzedaży klient spotyka się ze sprzedawcą lub rozmawia z nim przez telefon. Może z pierwszej ręki dowiedzieć się szczegółów o produkcie i dopytać o wszystkie wątpliwości. Cała procedura sprzedaży leży po stronie handlowca. To on prowadzi rozmowę, wie, jak ułatwić kupującemu podjęcie decyzji oraz rozwiać większość jego wątpliwości. Gdy klient zamawia coś w internecie, zazwyczaj jest sam na sam ze stroną. Nikt nie pokieruje go w procesie zakupowym. Zdany jest tylko na siebie i stronę.

Kiedy pojawią się trudności, szybko zniechęci się i zrezygnuje z zakupu albo zostawi pieniądze u konkurencji. Dlatego w projektowaniu strony nie możesz pozwolić sobie na błędy. Nawet jeden pozornie nieznaczący detal może narazić Cię na spore spadki sprzedaży. UX designer sprawia, że sama zawartość witryny jest przewodnikiem użytkownika na drodze do zakupu. Skutecznie prowadzi go od punku A do punktu B bez udziału sprzedawcy.

Główną rolą platformy e-commerce jest ułatwienie klientowi znalezienia produktu oraz jego zakupienia

Doświadczenie użytkownika a wyniki finansowe

Badania pokazują, że firmy, które inwestują w dobry UX design mają średnio od 25 do 42% więcej przychodów. Nic w tym dziwnego. Klient, który wchodzi na stronę sklepu chce wybrać produkt, skonfigurować go i zamówić. Droga do tego może być wypełniona ułatwieniami i wskazówkami albo najeżona trudnościami. Zakupy mogą być łatwe, szybkie i przyjemne albo męczące i frustrujące.

Jeżeli zamiast pomagać klientowi, będziesz utrudniać mu zadanie, nie dziw się, że nie tylko już nigdy nie wróci do Twojego sklepu, ale także opowie o swoich złych doświadczeniach bliskim. I nie pomogą Ci nawet niskie ceny. Strony z dobrym UX designem mają przewagę na rynku, ponieważ sprawiają, że ich użytkownik jest zadowolony, wraca na nie i nie chce korzystać z usług konkurencji. 

Jakie znaczenie ma UX design w e-commerce

Trudno wyobrazić sobie dobrze działający sklep internetowy ze złym UX designem. Nawet jeśli uda Ci się ściągnąć na piękną stronę ogromny ruch, ale użytkownicy zgubią się na ścieżce zakupowej, nie dadzą się wciągnąć w proces i nie będą czuć się bezpiecznie, Twoje wyniki będą mizerne. Jak najszybciej tylko możesz, poznaj swoich użytkowników. Dowiedz się, kim są, jakie mają przyzwyczajenia, kiedy i jak kupują, co ich motywuje, jakie mają przekonania, potrzeby, marzenia oraz budżet. Następnie wraz z UX designerem dopasuj do nich Twój sklep. 

UX design a oszczędności 

Często zdarza się, że przedsiębiorcy chcą oszczędzić, gdy tworzą swoją stronę, aplikację czy sklep. Zlecają projekt grafikowi lub niedoświadczonemu projektantowi, pomijają wiele narzędzie UX-owych i przekazują całość do zakodowania. Szybko okazuje się, że pozorne oszczędności przeradzają się w olbrzymie straty czasu i pieniędzy. Dlaczego?

Strona nie podoba się użytkownikom, ma wiele błędów, jest niedopracowana lub nieintuicyjna. Poprawki pochłaniają sporo funduszy albo są wręcz niemożliwe i wszystko trzeba zaczynać od nowa. Projekt, który miał kosztować kilka tysięcy złotych zmienia się w kilka razy droższy horror. 

Jeżeli zlecisz zaprojektowanie swojej strony UX designerowi, masz pewność, że będzie  przemyślana, przetestowana, możliwa do zakodowania, przystosowana do zmian w przyszłości i przede wszystkim dopasowana do zachowań użytkowników. Będzie ich prowadzić po przyjemnym procesie zakupowym i generować dla Ciebie zyski. Dlatego warto na samym początku poświęcić trochę więcej czasu i pieniędzy, żeby później spać spokojniej. Pamiętaj, nie bez przyczyny mówi się, że jedna minuta planowania oszczędza aż dziesieć minut w działaniu.  

Jak już teraz możesz ulepszyć swój sklep internetowy 

Najlepsze efekty przyniesie Ci współpraca z UX Designerem i zastosowanie narzędzi z jego arsenału. Jest jednak kilka rzeczy, które możesz zacząć robić już teraz. Nic Cię nie kosztują, a dzięki nim Twoja witryna będzie jeszcze skuteczniejsza. 

Dbaj o dobre doświadczenia klienta

Patrz na swój sklep czy stronę jego oczami. Pamiętaj, dobry produkt albo usługa to nie wszystko. Niczego nie sprzedasz, jeśli klient nie będzie w stanie tego wygodnie kupić. Jeśli jego doświadczenie z Twoją stroną będzie negatywne, to zamknie ją sfrustrowany i z niej nie skorzysta w przyszłości. Równie ważne, jak to, co sprzedajesz, jest to, jakie doświadczenie ma klient, gdy składa zamówienie. Jeśli będzie czuł się źle podczas zakupów, wpadnie mu to w pamięć i już do Ciebie nie wróci.  

Pamiętaj, że chcesz zarabiać

Twoja strona ma przede wszystkim sprzedawać, dlatego skup się na doszlifowaniu funkcji, które to umożliwiają. Dąż do tego, żeby klient mógł szybko i łatwo kupić produkt, pobrać katalog, zamówić konsultację z Tobą itd. Nie wystarczy, że użytkownik dobrze czuje się na Twojej stronie. Musi też szybko i łatwo dotrzeć do miejsca, w którym zamienisz jego uwagę i zaangażowanie w pieniądze. Przecież w końcu po to inwestujesz swój czas i środki w Twój projekt. 

Postaw na funkcjonalność

Wygląd Twojej strony jest ważny, ale kluczowa jest jej funkcjonalność. Nikt nie używa aplikacji czy sklepu tylko dlatego, że mają ładny design. Liczy się zawartość i użyteczność. Nawet najpiękniejsza witryna niczego nie sprzeda, jeśli klient nie będzie mógł z niej wygodnie korzystać.

Piotr Trzaskowski
UX/UI MANAGER / CEO - UX-MAN

Podobne wpisy

Wszystkie wpisy

Zapytaj o projekt Aplikacji lub Strony Internetowej

Zapytaj o usługi dla siebie

Dziekujemy za wiadomość.
Odniesiemy się do niej w przeciągu najbliższej doby.
Coś poszło nie tak. Spróbuj wysłać wiadomość jeszcze raz.