Prototyp - najprostszy z możliwych testów użyteczności
Zaprojektowanie interfejsu, który będzie dobrze spełniał swoje funkcje, bez przetestowania go, jest przedsięwzięciem wielce ryzykownym...
...To tak, jakby kucharz w restauracji ugotował jakieś danie według nowej receptury 👨🍳, a nie posmakował go, tylko od razu podał je klientowi do zjedzenia. 🍽️ Tylko od szczęścia zależy, czy klient będzie zadowolony. Jednak, takie postępowanie jest samo w sobie bardzo nieodpowiedzialne i chyba żaden szanujący się profesjonalista nie wybrałby takiego sposobu działania. Tak samo ów kucharz, powinien przynajmniej sam wcześniej sprawdzić, czy danie jest smaczne.
Takim kucharzem może być także projektant UX / Grafik, który zaprojektuje aplikację. Aby sprawdzić, czy jego „danie” jest smaczne, powinien to zweryfikować, opierając się na wrażeniach innych, albo w wersji minimum - na samodzielnej kontroli 🔍 . Najprostszą metodą na samodzielne sprawdzenie, czy zaprojektowana aplikacja będzie nadawała się do używania jest zrobienie ze swojego projektu graficznego 👉 PROTOTYPU - czyli „klikalnej” i interaktywnej makiety 📱 . Samo zaprojektowanie obrazków w programie graficznym może nie wystarczyć. Oglądając projekt tylko na obrazkach i nie sprawdzając jego działania w praktyce, możemy przeoczyć mnóstwo rzeczy. Pamiętajmy, że niektóre problemy wychodzą w tzw. „praniu” - czyli dopiero w trakcie używania.
Nawet, jeśli nie można w Twojej firmie wykonać prawdziwych testów użyteczności, zadbaj chociaż o to, aby projekt aplikacji był możliwy do przetestowania na 👉 PROTOTYPIE 👈 ‼️
#grafika #grafik #graphicdesign #graphic #uxdesign #userexperiencedesign #uidesign #userinterfacedesign #ui #ux #usability #ucd #design